auto iklan

11 Jun 2020

CIRI-CIRI TILE / JUBIN APA YANG PERLU ANDA TAHU


Ciri-ciri Jubin

KETERANGAN SLIP

Parameter yang digunakan untuk ketahanan slip dipanggil Coefficient of Friction (COF). Semakin tinggi COF, semakin baik ketahanan slip jubin. Jubin tidak berkaca, jubin mosaik (dengan banyak sendi grout) dan jubin permukaan kasar kurang licin jika dibandingkan dengan jubin berkaca halus dan berkilat. Oleh itu, jubin ini lebih tahan ketahanan dan disyorkan untuk digunakan di kawasan perindustrian, dapur, lantai bilik mandi dan kolam renang.

 
KETAHANAN ABRASI PERMUKAAN

Karakteristik ini menunjukkan ketahanan sayu untuk dipakai disebabkan oleh pergerakan permukaan atau bahan yang tidak disengajakan atau bersentuhan dengan jubin. Jubin porselin lebih tahan terhadap lelasan permukaan dan mempunyai daya tahan yang lebih tinggi.

 
PENYERAPAN AIR

Jubin dengan penyerapan air yang rendah biasanya mempunyai kekuatan mekanikal yang lebih tinggi. Membakar jubin pada suhu tinggi menjadikannya kurang berpori dan kurang menyerap air.

 
KEKUATAN MEKANIKAL

Kekuatan mekanikal (MOR) adalah petunjuk kekompakan jubin seramik dan tegangan maksimum yang dapat ditahannya tanpa pecah. Semakin besar MOR, semakin padat struktur badan. Oleh itu, kekuatan mekanikal dari pelbagai jenis jubin seramik memberi anda panduan yang baik dalam memilih jubin yang tepat yang sesuai dengan tujuan anda.

 
KETAHANAN Noda dan Kimia

Jubin yang tahan noda bersih dan mudah dibersihkan. Jubin seramik berkaca menahan noda kerana permukaannya yang berkaca. Jubin porselin dibuat tahan noda kerana kekompakan atau ciri penyerapan air yang rendah.

 
SUBSIZE

Jubin seramik melalui pembakaran dalam tanur dan oleh itu tahap penyusutan tertentu diharapkan menyebabkan dimensi jubin sedikit berbeza antara satu sama lain. Tahap penyusutan akan berbeza-beza mengikut jenis jubin dan kumpulan pengeluaran.

 
TAYANGAN / TONALITI

Ciri-ciri kimia dari bahan mentah semula jadi yang digunakan dan proses penembakan akan menghasilkan jubin dengan sedikit variasi warna, baik di dalam kumpulan dan di antara kumpulan. Ini adalah ciri semula jadi jubin seramik.
IKLAN 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IKLAN ADSENSE