auto iklan

01 Disember 2011

Ciri-ciri Dan KonsepTaman Bali


Ramai yang bercakap tentang konsep dalam pembinaan landskap, tapi tidak memahami secara mendalam apakah elemen penting dalam suatu konsep. Hari ini saya mengajak anda mengetahui landskap yang berkonsep bali atau Taman Bali. Apakah ciri dan elemen dalam landskap atau Taman berkonsep bali ini?.


Taman bali merupakan taman tropika yang merujuk lokasi Bali di Indonesia sebagai icon utama. Penyusunan rekabentuk taman sebenarnya mempunyai gaya yang sama dengan taman tropika yang lain iaitu susunan yang tidak sama namun memperlihatkan kelainan berasaskan budaya bali. Elemen utama ialah pengaruh budaya Pulau Dewata yang kelihatan jelas seperti penggunaan tanaman yang berasal daripada Bali yang menjadi salah satu ciri taman ini. Contohnya pohon kemboja dan pandan bali.

Kehadiran barangan dan aksesori tradisional terutamanya patung eknik Bali juga dapat menjadi identiti tersendiri yang unik dan berbeza dari taman- taman tropikal yang lain namun ciri- ciri mistik juga dikatakan kuat terasa. Oleh itu, taman gaya Bali ini boleh menjadi trend di tanah air bahkan juga di luar negara.

Namun begitu bagi penganut Islam,elemen patung tidak harus di masukan dalam taman bali ini, kerana banyak lagi elemen yang menarik boleh di masukan.

Taman berkonsep Bali sering dilabelkan sebagai penataan hias yang penuh misteri dan seri 'lapuk' walaupun kebanyakan hiasan yang ditampilkan mengetengahkan keunikan flora dan fauna. Hakikatnya, konsep Bali bukan hanya tertakluk kepada hiasan klasik dengan motif misteri tetapi turut menampilkan elemen moden sesuai tuntutan masyarakat yang lebih mementingkan hiasan abstrak serta imej tiga dimensi (3D).

Ciri paling penting dalam laman konsep Bali adalah tumbuhan. Biasanya, tumbuhan dalam laman Bali memiliki ciri keunikan dan klasik seperti pucuk paku, kemboja, heliconia dan alocasia. Memandangkan Bali terletak di kawasan tropika, mana-mana tumbuhan tropika sesuai untuk laman ini. Elemen pergerakan air mesti ada dalam setiap laman konsep Bali. Ini kerana aliran dan titisan air melambangkan kesejahteraan dan kedamaian.

Ciri lain yang mesti ada dalam laman konsep Bali adalah arca atau patung. Sekurang-kurangnya perlu ada satu arca atau patung dalam laman konsep ini. Asalnya, arca dan patung ini melambangkan kecintaan kepada dewa-dewa dan ketuhanan kerana penduduk asal Bali mengamalkan agama Hindu dan Buddha. Namun, untuk zaman moden, patung-patung itu digantikan dengan arca berbentuk haiwan seperti gajah, harimau, ikan, pepatung dan rama-rama. Kini, ramai yang menggunakan hiasan seperti pasu, tempayan, terendak lampu dan arca corak abstrak menggantikan penggunaan patung.


Pokok Dalam Taman Bali

Tanaman yang bisa dipilih untuk memperindah taman Bali adalah tanaman gaya tropis dan biasanya berdaun lebar seperti kembang sepatu (Hibiscus rosa-sinensis), palem bali, kenanga, pisang bali, daun-daunan, Irish, Filodenron, Spatipilum, Adenium, Tricolor (mirip pohon kelapa), bamboo dan lain-lain. Untuk membuat suasana teduh, dapat dipilih kamboja cendana atau kamboja jepun (Adenium obesum). Kamboja ini adalah kamboja khas Bali dan ini wajib ada dalam tanam Bali. Tanaman lain yang dapat mendukung suasana pedesaan Bali adalah tanaman air tifa yang sekilas mirip tanaman padi.

Elemen tambahan

Elemen tambahan dalam laman konsep Bali adalah batu-batuan untuk laluan di sepanjang laman. Bagaimanapun, batu yang biasa digunakan adalah batu sungai dan batu pasir dengan warna-warna semula jadi, lapuk dan gelap. Ramai yang memilik menggunakan batu lava kerana ia begitu sinonim dengan Bali.
IKLAN 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IKLAN ADSENSE