auto iklan

02 Disember 2011

Ciri Dan Elemen Taman Jepun

Ciri Dan Elemen Taman Jepun
Taman Jepun atau Japanese Garden adalah taman dalam gaya tradisional Jepun. Ini ciri utama taman Jepun. Taman Jepun boleh ditemui di kawasan rumah persendirian, dalam taman bandar, dan di tanda tempat seperti tokong Buddha dan istana lama. Sesetengah taman Jepun yang terkenal di Barat, dan dalam Jepun juga, dikenali sebagai taman kering atau taman batu. Tradisi guru teh telah menghasilkan jenis lain taman Jepun dengan kehalusan yang tinggi, mempamerkan keringkasan luar bandar. Dalam budaya Jepun, pembinaan taman adalah kesenian yang tinggi, berkait rapat dengan seni berkait kaligrafi dan lukisan dakwat. Sejak akhir abad ke-19, taman Jepun telah juga diserapkan ke suasana Barat.

Ciri-ciri penting taman Jepun

Ciri Dan Elemen Taman Jepun
  1. Rekabentuk berdasarkan budaya dan amalan Jepun.
  2. Taman Jepun kebiasaan berada di pusatnya (Fokus Point) di sebuah rumah dari mana taman dipandang.
  3. Tambahan lagi pada seni bina tempat tinggal, kebun Jepun sering mengandungi elemen-elemen dibawah, ;
  • Air, asli atau bertanda.
  • Batu.
  • Sebuah tanglung, biasanya yang dari batu.
  • Sebuah rumah teh atau astaka.
  • Alat pemagaran seperti sebuah hedge, pagar, atau dinding dengan ciri tradisional.
  • Sebuah jambatan ke pulau, atau batu pijak.

Taman Jepun boleh termasuk pada salah satu gaya berikut:
  • Taman gaya Kanshoh yang dipandang dari sebuah tempat tinggal.
  • Taman tasik, untuk pemandangan dari sebuah bot.
  • Taman teh, untuk pemandangan dari laluan yang membawa ke pondok majlis teh.
  • Taman jalan (kaiyū-shiki), untuk pemandangan selangkah kesan dari suatu laluan ke taman. Taman abad ke-17 Katsura di Kyoto adalah taman yang masyhur.
  • Gaya landskap kering digelar karesansui. Ini tidak mempunyai air dan sedikit tumbuhan, tetapi biasanya memberikan kesan air dengan menggunakan batu kecil dan pasir. Batu dipilih oleh kerana corak dan bentuk menarik mereka dan pokok renek memberikan gaya karesansui yang kebiasaan. Taman-taman di Ryōan-ji, sebuah pekong di Kyoto, dan Daisen-in, direka bentuk pada 1513, adalah terutamanya dikenali.
Taman-taman Jepun direka bentuk untuk pelbagai tujuan.
  • Sesetengah taman menggalakkan tafakur,
  • Ia juga bertujuan untuk rekreasi
  • Untuk mempamerkan tumbuhan-tumbuhan yang jarang ditemukan
  • Mempamerkan batu-batu yang luar biasa.
Satu jalan yang dirancang terlebih dahulu membawa pemerhati ke setiap kawasan yang unik di dalam taman Jepun. Permukaan yang tidak rata ditempatkan di ruangan-ruangan yang tertentu untuk menggalakkan para pengunjung supaya melihat ke bawah. Apabila pemerhati melihat ke atas, mereka akan melihat suatu hiasan tertarik mata yang niatnya adalah untuk menyedarkan dan untuk menyegarkan jiwa pemerhati. Jenis reka bentuk ini dikenali sebagai prinsip "sembunyikan dan dedahkan" landskap Jepun.


Elemen Batu digunakan untuk membina lorong, jambatan dan laluan pejalan kaki taman. Ia juga digunakan mewakili gunung apabila gunung yang sebenar tidak ada atau tidak dapat dilihat. Bilangan batu yang diletak biasanya ganjil dan kebanyakan kumpulan batu itu membayangkan bentuk tiga segi, iaitu bentuk gunung yang paling biasa di China.

Ciri Dan Elemen Taman JepunSumber air di dalam taman Jepun harus merupakan sebahagian persekitaran semula jadi and oleh itu, air pancut tidak akan dilihat di dalam taman tradisional. Anak sungai buatan dibina dengan lengkungan dan bentuk yang tidak sekata untuk mencipta wajah yang tenang dan semulajadi. Lantera sering diletakkan pada sebelah badan air (baik kolam atau anak sungai) di dalam taman. Di sesetengah taman, terdapat kolam atau sungai yang kering. Kolam atau sungai yang kering mempunyai kesan yang lebih kurang sama dengan kolam atau sungai yang mempunyai air.
Ciri Dan Elemen Taman Jepun
Tumbuhan hijau merupakan satu lagi unsur taman Jepun. Tradisi Jepun lebih suka warna hijau yang lembut, tetapi pokok berbunga dan pokok renek juga digunakan. Banyak tumbuhan di dalam taman Jepun tiruan di Barat merupakan tumbuhan asli Jepun, walaupun sesetengah kompromi harus dibuat atas alasan iklim yang berbeza. Sesetengah tumbuhan memberikan berbagai-bagai warna musim kepada taman
Ciri Dan Elemen Taman Jepun

Lain lain gambar dan konsep lihat Japanese Garden
IKLAN 1

4 ulasan:

  1. Menarik taman ini, paling penting rajin jaga dan potong pokok, agar menarik.

    BalasPadam
  2. Selamat sejahtera tuan/puan. Nama saya Wati, editor untuk buku teks yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Saya ingin memohon kebenaran untuk menggunakan satu foto yang terdapat dalam blog tuan/puan. Sila hubungi saya di emel watiaddin@gmail.com agar saya dapat membuat permohonan secara rasmi. Sekian, terima kasih.

    BalasPadam

IKLAN ADSENSE