auto iklan

02 Disember 2011

Peluang kerja dalam industri binaan

Peluang kerja dalam industri binaan
Peluang kerja dalam industri binaan amat luas. Sebab industri ini terus berkembang dan berkembang. Skop kerja meliputi pekerja am, teknikal, ketukangan mahir, separuh mahir, jurutera, penyelia tapak, teknikal am, kemudian berpecah kepada sektor sampingan dan perlu. Secara amnya di bahagi pada kerja awam, kerja bangunan, kerja elektrik bangunan, kerja mekanikal bangunan, kerja pengurusan projek yang melibatkan perunding awam, perunding akitek, perunding ukurbahan, perunding elektrik dan mekanikal.

Dalam pembangunan dan pemajuan projek ia melibat 2 pihak yang utama, iaitu pemaju dan kontraktor. Kemudian bila pembangunan di mulakan ia melibat aktiviti jualan bahan binaan. Maka aktiviti ekonomi bermula dimana perbagai pembekal bahan di perlukan. Misalnya kita bina rumah, maka pembekal atau peniaga yang terlibat ialah:
  1. Simen
  2. Besi
  3. Pasir
  4. Batu
  5. Kayu
  6. Bata
  7. Bumbung
  8. Tingkap
  9. Pintu
  10. Siling
  11. Cat
  12. Perabut
  13. dan banyak lagi pembekal di perlukan

Kalau bina jalan melibatkan pembekal batu, pasir, tanah, konkrit, besi dan banyak lagi terlibat.

Peluang kerja yang lain melibatkan peluang kerja, samada pekerja binaan, pengurusan binaan, kakitangan awam atau swasta dan juga penglibatan peniaga bahan binaan.

Di Malaysia banyak pusat latihan di wujudkan dengan hasrat untuk melatih tenaga mahir dan separuh mahir dalam bidang ini. Antaranya UTM, UiTM, Kolej swasta, Politeknik, CIDB, IKM, Pusat latihan belia, IKBN, dan banyak lagi pusat latihan dalam industri binaan. Peluang kerja memang luas jika kita ada kemahiran dan tahu bagaimana nak memasuki bidang ini.

Contoh latihan di Politeknik

D04 - DIPLOMA KEJURUTERAAN AWAM (DKA)


Sinopsis:

Program ini menyediakan pelajar dengan pengetahuan dalam bidang kejuruteraan awam di samping memberi penekanan khusus kepada aspek kaji air, lebuh raya dan pembinaan. Pelajar perlu menghadiri kuliah teori dan melakukan kerja-kerja praktikal di dalam makmal. Pelajar juga perlu menamatkan latihan industri selama enam bulan. Program pengajian meliputi Bahan dan Binaan Kejuruteraan, Lukisan Kejuruteraan, Ukur Kejuruteraan, Teknologi Konkrit, Teori Struktur, Reka bentuk Struktur, Hidraulik dan Hidrologi, Bekalan Air dan Rawatan Air Sisa, Geoteknik, Atur cara Kontrak dan Taksiran, Aplikasi Komputer dan Pengurusan Pembinaan.

Peluang Kerjaya:

Peluang pekerjaan adalah luas di mana graduan dapat ditempatkan di industri pembinaan atau di jabatan-jabatan kerajaan sebagai Pembantu Teknik.

  • D10 - DIPLOMA UKUR TANAH (DUT)

    Sinopsis:

    Program ini menyediakan pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang ukur tanah khususnya teknik-teknik pengumpulan, pemprosesan, penganalisisan dan persembahan maklumat kedudukan dan bentuk topografi di bumi. Pelajar perlu menghadiri kuliah, tutorial dan melakukan praktikal di lapangan dan makmal. Pelajar perlu menamatkan latihan industri selama enam bulan. Program pengajian meliputi kursus teras iaitu Ukur Kejuruteraan, Ukur Kadaster, Fotogrametri, Geodesi, Sistem Maklumat Geografi (GIS), Pelarasan Ukur, dan Undang-undang & Pembangunan Tanah di samping kursus elektif seperti Pembangunan Pangkalan Data GIS, Remote Sensing, Alam Sekitar, Statistik dan Asas Pengaturcaraan C++.

    Peluang Kerjaya:

    Peluangnya adalah luas, dapat ditempatkan di firma ukur, pembinaan swasta atau di jabatan kerajaan sebagai Pembantu Teknik Ukur.
IKLAN 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IKLAN ADSENSE