auto iklan

21 Disember 2011

Gaji Penyelia Projek Pembinaan


Gaji Penyelia Projek Pembinaan atau penyelia tapak, meningkat 112%. Kerajaan telah mengkaji perkara ini dan ia satu berita baik kepada penyelia projek atau penyelia tapak pembinaan negara ini. Bagi kakitangan kerajaan mereka menikmati kenaikan gaji yang menarik, swasta diharap mengambil langkah serupa menaikan gaji penyelia tapak.

Pada 2 nov 2010, Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, berita gembira itu merupakan sebahagian daripada hasrat kerajaan agar mereka dapat memberikan perkhidmatan berkualiti.

Menurut beliau, menerusi pelarasan itu gaji mereka yang memiliki ijazah dinaikkan 71 peratus kepada RM2,900 berbanding RM1,700 sebelum ini manakala gaji pemegang sijil meningkat 112 peratus menjadi RM1,800 berbanding RM850 sebelum ini.

“Jawatan penyelia projek adalah sangat penting memandangkan mereka berperanan memantau kualiti kerja termasuk keselamatan di tempat kerja.

“Penyelia tapak adalah ‘mata dan telinga’ kepada jurutera atau pengarah projek kerana mereka berada di tapak projek sepanjang hari. Jawatan tersebut dilantik oleh konsultan tetapi kerajaan berperanan dalam membayar gaji mereka.

“Gaji sebelum ini dilihat terlalu rendah. Justeru, September lalu kerajaan menyelaraskan gaji mereka sehingga menikmati kenaikan 112 peratus,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Sidang Kemuncak Ketiga Pembinaan Malaysia di sini, hari ini.

Kata Shaziman, penyelia tapak projek adalah wakil pegawai penguasa yang terdiri daripada pegawai profesional dan berperanan menyelia segala aktiviti pembinaan di tapak projek serta menyemak dan meluluskan kerja supaya mematuhi spesifikasi yang ditetapkan
IKLAN 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IKLAN ADSENSE