auto iklan

02 Disember 2011

Konsep Taman Melayu Neo Nusantara

Konsep Taman Melayu Neo Nusantara
Cadangan membentuk konsep Taman Melayu atau TAMAN MALAYSIA ini adalah untuk mencipta konsep taman tropika melayu yang bertaraf kelas dunia yang kaya dalam budaya dan tradisi yang pelbagai untuk taman di kawasan kediaman rumah. Hal ini dikenali sebagai Nusantara Neo berkembang luas atau Laman Warisan berindentiti Malaysia. Ia hasil dari cinta terhadap alam dan juga untuk membuat konsep taman kelas dunia, bagi meningkat nama Melayu Malaysia. Neo Nusantara harfiah bermaksud "New Melayu Nusantara". Oleh kerana itu mewakili tradisi baru kesenian di Malaysia yang merupakan evolusi dari seni dan kerajinan yang berasal dari kepulauan Melayu-Sumatera-Kalimantan.Konsep Taman Melayu Neo Nusantara
Konsep Taman Melayu Neo Nusantara
Budaya kita kaya dengan pelbagai bangsa dalam seni dan ketukangan. Konsep ini merupakan konsep yang terdiri dari berbagai tradisi yang menggabungkan rasa kolektif sejarah dan identiti. Sebuah taman Malaysia harus mencerminkan tema tropika dan idealnya menunjukkan perpaduan harmonis dari pelbagai budaya - Melayu, Cina dan India.

Konsep Taman Melayu Neo Nusantara

Ciri-ciri Taman Melayu Neo Nusantara
  1. Taman ini menggabungkan ciri-ciri rekabentuk yang mencerminkan keindahan dan suasana yang nyaman.
  2. Taman ini memisahkan Malaysia dari konsep taman lain di dunia. Hal ini bukan hanya tentang keindahan dan keagungan sesuai dengan konsep Neo Nusantara yang mementingkan rekabentuk berasaskan budaya, warisan Malaysia.
  3. KELUASAN halaman belakang, tepi atau pun depan bukan alasan dan persoalan besar membina taman di kediaman. Selain taman berkonsep Bali, konsep Neo Nusantara iaitu taman beridentiti Malaysia juga kini mula mendapat tempat terutama masyarakat di bandar yang inginkan budaya negara ini di laman mereka. Konsep Taman Melayu diterjemahkan berdasarkan warisan dan budaya tempatan. Apa yang ingin ditonjolkan ialah nilai estetikanya. Konsep itu tidak memerlukan ruang luas, memadai kawasan segi empat sama berukuran 9m2 kerana paling penting taman itu mampu memberikan ketenangan kepada pemiliknya.
Keindahan dan ketenangan alam semula jadi adalah santapan manusia. Tumbuh-tumbuhan yang digabungkan dengan unsur alam memberi ketenangan berkekalan. Halaman rumah bagai muka rumah. Ia perlu dihias cantik dan menarik kerana bertindak sebagai cermin peribadi pemiliknya. Sekecil mana pun laman dimiliki, dengan perancangan rapi dan teliti, laman sekangkang kera akan tampil menarik serta memberikan ketenangan sesiapa saja yang berada di situ.”

Untuk membina taman, pemilik perlu ada konsep supaya selesa dan apabila pulang ke rumah, ada tempat untuk berehat serta menyegarkan badan sambil mendengar deruan air.

Jika disebut konsep taman Jepun, Bali atau Inggeris, semua orang tahu, tetapi apabila ditanya apakah konsep taman Melayu, kita masih kelabu, betulkah ini Taman kita, kerana tiada identiti sendiri. Inilah yang cuba tonjolkan melalui konsep Neo Nusantara kerana kita mempunyai budaya unik.”
Konsep Taman Melayu Neo Nusantara
Neo Nusantara direka berdasarkan lima prinsip pancaindera - pandang, dengar, hidu, sentuh dan rasa. Perkara asas yang perlu ada dalam setiap taman ialah keindahan. Keletihan pasti melayang pergi apabila menjejak kaki ke taman cantik dan penuh dengan tumbuhan hijau yang mengeluarkan bauan menenangkan sekali gus menjadi terapi minda.
Konsep Taman Melayu Neo Nusantara
Info: Laman Neo Nusantara
  • Melur dan cempaka antara bunga yang sesuai untuk taman berkonsep Neo Nusantara.
  • Kebanyakan hiasan termasuk tempayan dan bekas lampu diukir mengikut acuan tradisional seperti pucuk rebung dan jantung pisang.
  • Pemilik digalakkan memasang muzik asli untuk mengembalikan nostalgia kampung di bandar.
  • Kuda-kuda diilhamkan daripada gaya mengukur kelapa.
IKLAN 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IKLAN ADSENSE