auto iklan

Dec 2, 2011

Taman Islam atau Islamic Garden

Taman Islam atau Islamic GardenIslam mempunyai pengaruh besar terhadap pelbagia jenis ilmu termasuk juga di dalam ilmu perlandskapan. Taman Islam cukup terkenal di seluruh dunia dan merupaka salah satu landskap yang terindah di dunia. Taman Islam berasal dari Arab kemudian tersebar ke berbagai negara seperti Persia, Spanyol, dan India. Meskipun arkitek taman Islam muncul bersamaan dengan bangkitnya pembuatan taman di Eropah,namun orang-orang Arab menambahkan ciri khas tersendiri yang kemudian mempengaruhi gaya taman di Eropah.

Taman Islam atau Islamic Garden
Idea hebat landskap taman Islam berasal dari kepercayaan umat Islam dan impian mereka tentang syurga. Pada beberapa ayat Al-Quran dijelaskan bahwa umat Islam yang beriman akan mendapatkan suatu penghargaan pada saat hari kiamat. Di dalam Quran juga dikatakan bahwa orang-orang beriman akan mendapatkan surga yang sangat indah dan megah yang dideskripsikan sebagai taman firdaus. Umat Islam percaya bahwa taman firdaus memiliki air pancut dengan mata air yang mengalir, pohon buah, dan tempat-tempat bersandar di bawah pohon teduh.

Lihar Quran Al Hijl 15- 45
Maksudnya, "Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman Syurga, dengan matair-matair terpancar padanya."
Taman Islam atau Islamic Garden
Gambar hiasan sahaja

Empat elemen terpenting dari taman Islam

  1. Air,
  2. Bayang-bayang,
  3. Warna dan keharuman
  4. Suara.

Keempat elemen tersebut dicerminkan ke dalam bentuk-bentuk air pancur, bunga-bungaan, dan pohon buah. Taman Islam berbentuk taman yang tertutup, menutup diri dari landskap di kawasan sekitarnya (gurun pasir) yang cenderung kasar dan kontras dengan keadaan taman di dalamnya.Taman Islam atau Islamic Garden

Air merupakan elemen terpenting yang memiliki tiga fungsi, iaitu praktikal, agama dan nilai estetika. Air memiliki fungsi praktikal kerana dianggap sebagia keperluan untuk hidup. Fungsi air sesuai dengan Al-Quran yang menyatakan kewajiban berwuduk dengan air sebelum umat Islam beribadah. Sedangkan air memiliki fungsi estetika kerana air di dalam kolam mampu melembutan struktur keras dinding serta menambahkan dekorasi elegan dinding serta bangunan. Air juga mampu mengintegrasikan taman dengan baik.
Taman Islam atau Islamic Garden
Taman Islam dibina melakui dekorasi pola geometri yang indah. Ini ditetapkan mengikut rancangan, harmoni sebuah pola, indah geometrik teratur. Ini mendedahkan cita-cita keselarasan dan ketenteraman awam dalam Islam.

Mari kita manafaatkan ilmu ini. Islam itu indah, Allah suka pada keindahan.
IKLAN 1

No comments:

Post a Comment

IKLAN ADSENSE