auto iklan

01 Disember 2016

SEBAB-SEBAB JAMBATAN RUNTUH

SEBAB-SEBAB  JAMBATAN RUNTUH


SEBAB-SEBAB JAMBATAN RUNTUH. Sekarang banyak bangunan atau jambatan yang di bina runtuh. Kenapa runtuh?

Banyak faktor yang menyebabkannya runtuh,


1. GEMPA BUMI

 Gempa bumi menyebabkan kerosakan kepada semua struktur, termasuk jambatan. gempa bumi besar boleh membawa keruntuhan puluhan bangunan, tetapi runtuh jambatan sering menjadi tanda-tanda paling ketara malapetaka gempa bumi boleh melampiaskan. Di tengah-tengah runtuhan dan kemusnahan, sisi jambatan yang rosak dari TV helikopter berita menonjol dan menjadi imej ikon bencana tersebut.

Seperti halnya dengan gempa bumi Loma Prieta yang melanda California bandar-bandar pantai Oakland dan San Francisco pada bulan Oktober 1989. Gempa bumi itu - dinamakan gunung yang berdekatan - menyebabkan 63 kematian, dan majoriti daripada mereka berlaku dalam dua jambatan runtuh: satu orang meninggal dunia sebagai satu bahagian daripada San Francisco-Oakland Bay Bridge memberi laluan, dan 42 yang lain maut apabila sebahagian besar daripada Cypress Street Viaduct membawa Interstate 880 runtuh [sumber: USGS].

Mujurlah, gempa bumi mencetuskan jambatan runtuh yang agak jarang berlaku. Di samping itu, pembina boleh membina jambatan di kawasan sering dilanda gempa bumi untuk menahan gegaran - atau sekurang-kurangnya meminimumkan kehilangan nyawa apabila seseorang berlaku.

2. FIRE atau KEBAKARAN

Fire mungkin menjadi punca jarang ditemui jambatan runtuh, tetapi api telah membawa beberapa jambatan ke bawah pada masa lalu. Malah, ia digunakan untuk berlaku lebih kerap, apabila jambatan yang diperbuat daripada kayu. jambatan kereta api adalah lebih mudah terdedah kepada kebakaran, kerana roda keluli kereta api di landasan keluli trek kerap menghantar bunga api menembak ke jambatan. Jika ia adalah sangat kering atau angin pendapat yang sentiasa membakar bunga api, jambatan itu boleh terbakar dan membakar sepenuhnya ke bawah [sumber: Letchworth].

kebakaran Bridge tidak adalah satu perkara yang lalu yang jauh, namun. Beberapa jambatan moden juga telah runtuh atau rosak teruk akibat kebakaran. Puncanya biasanya kemalangan lori tangki membawa sejumlah besar bahan yang sangat mudah terbakar seperti petrol. Nahas itu mencetuskan letupan dan kebakaran yang begitu kuat ia cair keluli yang digunakan untuk membina jambatan. Akhirnya, keluli lembut tidak lagi boleh memegang sehingga struktur, dan jambatan runtuh.




3.KEMALANGAN DI JAMBATAN KERETAPI -TRAIN CRASH

Ini jenis jambatan runtuh adalah luar biasa yang jarang berlaku, tetapi salah satu bencana kereta api paling teruk dalam sejarah, bencana kereta api Eschede, adalah keruntuhan jambatan menyebabkan oleh kesan kereta api. Pada tahun 1998, kereta api kelajuan tinggi perjalanan melalui Jerman mengalami kerosakan mekanikal salah satu roda. Roda patah melanda suis dan beralih ia, membuang kereta berikutnya ke landasan yang berbeza. Bergerak pada kira-kira 124 batu (200 kilometer) sejam, kereta tergelincir dan merempuh jeti jambatan jalan yang melewati trek kereta api pada ketika itu.


4.BOAT IMPACT

Banyak jambatan menyeberangi sungai dan badan-badan lain air. Bot mengalir di bahagian bawah jambatan yang biasanya bergerak agak perlahan (berbanding dengan kereta api), tetapi bot mempunyai jisim yang luar biasa. Ini bermakna bahawa walaupun sebuah tongkang, yang biasanya gagal bersama-sama pada  kelajuan perlahan, boleh memberikan kuasa yang cukup hebat jika ia bertembung dengan pemasangan cerucuk jambatan atau jeti. kuasa yang mencukupi untuk merobohkan jambatan dalam beberapa kes.

Contoh jenis ini kejadian adalah kejatuhan  William Seeber Bridge di New Orleans pada tahun 1993. Jambatan dijalankan jalan raya ke terusan, dan sebuah tongkang mengalir di bahagian bawah jambatan melanda jeti menyokong jambatan dan terputus ia. Hampir 150 kaki (46 meter) jambatan runtuh akibat

5. BANJIR -FLOODS

Banjir menyebabkan jambatan runtuh dalam beberapa cara yang berbeza. banjir yang teruk boleh menyebabkan sungai-sungai dan anak-anak sungai melimpah, mengambil serpihan seperti pokok, kereta dan bahagian-bahagian rumah. Ketika banjir pas di bawah jambatan, paras air tinggi smesy serpihan ke jambatan. Jika kesan tidak memusnahkan jambatan segera, berat menimbun digabungkan dengan tenaga air yang mengalir menolak pada ia boleh membawa jambatan ke bawah. Ini adalah apa yang berlaku kepada Conemaugh Viaduct pada tahun 1889, apabila Fork Dam Selatan pada Pennsylvania runtuh, melepaskan torrent besar air ke Little Conemaugh River


6. KEMALANGAN SEMASA BINAAN -CONSTRUCTION

Beberapa perkara mengejutkan jambatan runtuh kerana mereka sedang dibina. Anda mungkin berfikir jenis runtuh tidak begitu serius kerana tidak ada orang yang memandu di jambatan pada masa keruntuhan. Malangnya, beberapa jambatan runtuh dahsyat dalam sejarah telah berlaku semasa pembinaan jambatan. Walaupun jambatan berfungsi hanya boleh mempunyai beberapa kenderaan di atasnya apabila ia runtuh, ia mengambil masa beratus-ratus pekerja untuk membina jambatan - semua daripada mereka mungkin dalam kedudukan berbahaya jika berlaku keruntuhan.

SEBAB-SEBAB  JAMBATAN RUNTUH


7. MANUFACTURING KEKURANGAN
Sesetengah runtuh bridge misteri ketika mereka pertama kali berlaku. Ia bukan sehingga siasatan terperinci selesai bahawa punca sebenar diturunkan. Menyikat lebih bangkai, jurutera dan penyiasat kemalangan simpulkan sejarah jambatan, melihat laporan pemeriksaan dan akaun saksi keruntuhan. Pada masa-masa, kegagalan mudah untuk sebahagian kecil daripada jambatan yang disebabkan keseluruhan keruntuhan. Kadang-kadang gred rendah atau bahan-bahan yang rosak telah digunakan, menjadikan keseluruhan jambatan itu terlalu lemah untuk melawan kekangan masa.


8. REKABENTUK - DESIGN

Terdapat jambatan yang runtuh tidak dapat dielakkan sebelum jambatan itu yang pernah dibina. kesalahan tidak terletak pada pembinaan jambatan itu, tetapi reka bentuk itu sendiri. Jambatan itu menemui kegagalan dari masa ini, ia telah diletakkan di atas cetak biru.

Salah satu kemalangan terburuk dalam sejarah AS adalah kejatuhan laluan pejalan kaki di hotel Kansas City Hyatt Regency. Laluan pejalan kaki disambungkan pelbagai bahagian tingkat kedua, ketiga dan keempat, menghadap ke lobi hotel di bawah - mereka pada dasarnya jambatan pejalan kaki di dalam hotel. Pada 17 Julai 1981, laluan keempat tingkat runtuh, terhempas ke laluan pejalan kaki di tingkat dua iaitu secara langsung di bawahnya. Kedua-dua laluan pejalan kaki kemudian jatuh ke lobi. Kedua-dua lobi dan laluan pejalan kaki telah penuh sesak dengan orang menonton atau mengambil bahagian dalam pertandingan tarian malam. runtuh itu mengorbankan 114 orang

9. PENYELENGGARAAN YANG LEMAH - MAINTENANCE

penyelenggaraan lemah adalah satu masalah yang sukar untuk mendiagnosis berikutan keruntuhan jambatan. Banyak jambatan runtuh boleh dielakkan dengan pemeriksaan dan penyelenggaraan yang lebih ketat rutin, dan banyak runtuh yang berlaku atas sebab-sebab lain yang diburukkan lagi oleh penyenggaraan yang lemah. Apabila jambatan yang direka, jurutera menganggap satu tahap penyelenggaraan yang diperlukan untuk jambatan untuk hidup daripada jangka hayat yang dimaksudkan. bahagian berkarat mesti digantikan, kawasan saliran dibersihkan, kot baru cat digunakan dan bala ditambah jika tahap trafik telah meningkat.

kemalangan binaan, punca kemalangan binaan,

kemalangan binaan, punca kemalangan binaan,


IKLAN 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IKLAN ADSENSE